AMAR SPEELT IN DE KLAS
Een interactieve voorstelling over de invloed van gedrag
Deze voorstelling zet de kracht van theater in om leerlingen iets te leren waar ze een leven lang van profiteren: sociale intelligentie. Welke invloed heeft jouw gedrag op anderen? En is dat de invloed die je wilt hebben, of kun je bewust kiezen voor iets anders? Deze voorstelling speelt Amar samen met een collega-acteur
Thema’s Verantwoordelijkheid, bewustwording van je invloed, kiezen hoe je die invloed gebruikt
Doelgroep Scholen, jeugdinstellingen, (sport)verenigingen
Leeftijd Vanaf 12 jaar
Tijdsduur 50 minuten inclusief nagesprek
XL-variant 70 minuten
Materiaal Lesbrief + opdrachten
Het format van deze interactieve voorstelling is zo succesvol gebleken dat we er 2 varianten van hebben gemaakt.
Variant 1: over identiteit, groepsdruk en uitsluiting
Deze voorstelling is heel geschikt voor klassen waar de sfeer niet goed is, of waar een conflict speelt. We halen het verhaal eerst heel ver bij de dagelijkse praktijk vandaan, om op een veilige manier de invloed van gedrag te onderzoeken.
• Als de sfeer niet goed voelt, wat kun jij hier dan zelf aan doen?
• Als iemand gepest wordt, wat betekent het dan als jij niets doet?
Daarna komen we steeds dichter bij de situatie in de klas. We behandelen omgangsvormen, en vertrouwen. Zo weten leerlingen wat ze aan elkaar hebben, en hoe ze elkaar kunnen aanspreken op iets wat niet oké is.
Steeds meer scholen kiezen voor een XL-formaat van deze interactieve voorstelling, om conflicten in de klas op te lossen. In meerdere sessie van 70 minuten kijken we naar gedrag en gevolg, en we maken posters van de conclusies die de leerlingen trekken, om op te hangen in de klas. Hiermee hebben we al heel wat conflictklassen weer op het goede spoor gezet.
Variant 2: voorbereiding op het bedrijfsleven
Geef je leerlingen een springplank naar het werkende leven, met deze interactieve voorstelling over gedrag op de werkvloer. Ook deze voorstelling speelt Amar met een collega-acteur. We maken op een lichte, grappige manier kennis met de dagelijkse praktijk waar de leerlingen straks mee te maken krijgen.
Dit geeft de leerlingen een voorsprong in twee opzichten. Ten eerste hebben ze een grotere kans op een baan. En ten tweede leren ze de skills die ze nodig hebben om die baan ook te houden. Tijd om straattaal en tienergedrag in te ruilen voor professionaliteit en klantvriendelijkheid.
• Welke gedragscodes gelden er?
• Welke skills heb je nodig om succesvol te zijn?
• Welke gedragscodes gelden er?
• Welke skills heb je nodig om succesvol te zijn?